Telegraaf: Speciale app helpt om wachttijden in zorg te verkorten

05 juli 2022 • Deventer • 3 minuten lezen

Bron: Telegraaf, 4 juli 2022. Om wachttijden te verkorten, werd in maart 2020 – toevallig precies op het moment dat de eerste lockdown begon – Spreekuur.nl gelanceerd: de eerste digitale huisartsenpost en -praktijk van Nederland. Inmiddels zijn de online consulten al voor 2,5 miljoen mensen toegankelijk.

"We hadden natuurlijk nooit bedacht dat corona zou uitbarsten”, zegt mede-initiatiefneemster Rosa Scherjon van Spreekuur.nl. „Maar doordat mensen niet meer naar de huisartsenpost durfden te komen, explodeerde de site na de lancering. Veel mensen vonden het fijn dat ze op afstand snel en persoonlijk medisch advies konden krijgen.”

Krapte

Spreekuur.nl is een initiatief van IT-bedrijf Topicus en e-health start-up DigiDok. Rosa Scherjon is werkzaam bij het zorgonderdeel van Topicus en kwam op het idee voor een applicatie voor digitale consulten. „We merkten al langer dat vanwege krapte in de zorg de wachttijden toenemen. Tegelijkertijd worden patiënten zelfredzamer en hebben ze meer behoefte aan eigen regie. Veel mensen komen bij de huisarts of huisartsenpost met een laag-urgente klacht, bijvoorbeeld huidinfecties, wonden of koorts. Lang niet iedereen heeft zin en tijd om hiervoor naar de praktijk te komen en lang in de wachtkamer te zitten.”

Om de tijd van de arts en de triagist zo efficiënt mogelijk in te vullen, bereiden patiënten hun consult voor door een digitale vragenlijst in te vullen en eventueel een foto bij te sluiten.

Vervolgens kan per chat met de arts worden gecommuniceerd. „Doordat de arts minder aanvullende vragen hoeft te stellen, kan de diagnose meestal snel worden gesteld, zonder dat het nodig is de patiënt in persoon te zien”, legt Scherjon uit. „Zo niet, dan kan de arts iemand vragen om alsnog naar de post te komen of contact met de eigen huisarts op te nemen. Uiteraard wordt in geval van spoed meteen gehandeld.”

Spreekuur.nl is nog niet in het hele land beschikbaar aangezien men afhankelijk is van de medewerking van huisartsen en huisartsenposten. Eemland (omgeving Amersfoort, Barneveld) had de primeur, daarna volgden Rotterdam, Drenthe, Nijmegen, Axel en Breda. Scherjon hoopt dat meer regio’s zullen volgen. „Het moet ook toekomstbestendig zijn”, zegt ze.

„De druk op de zorg neemt alleen maar toe, we zien het steeds drukker worden bij de huisartsenposten. Landelijk zijn er al andere e-zorgconcepten, maar deze hebben eigen artsen in dienst. Dan vis je alsnog in dezelfde vijver waar al een tekort is. Doordat wij met bestaande huisartsenpraktijken en -posten werken, worden de medewerkers daar ontlast en dat maakt de zorg meteen goedkoper.”

Tot nu toe hebben al 55.000 digitale consulten plaatsgevonden. De grootste groep gebruikers bestaat uit ouders met kinderen en mensen tussen 26 en 65 jaar. De oudste patiënt was 96 jaar. „Het is ook niet ingewikkeld”, zegt Scherjon. „In coronatijd hebben veel ouderen geleerd wat de voordelen zijn van digitale hulpmiddelen zoals WhatsApp en videobellen. Ze vinden het vaak juist handig dat ze niet meer naar de praktijk hoeven te komen. Een ander voordeel: ze kunnen het advies van de huisarts teruglezen. Bij een fysiek consult weet je niet altijd meer precies wat er is gezegd.”

Mensenwerk

Dat betekent volgens Scherjon zeker niet dat de mogelijkheid om naar de huisarts toe te gaan, zal verdwijnen. „Zorg blijft mensenwerk, het moet altijd een combi blijven. Momenteel wordt 10% van de consulten digitaal afgehandeld, maar dat moet zeker naar 50 of 60% kunnen. Voor degenen die wel graag de huisarts in persoon zien, is dat fijn. Want doordat er meer mensen per uur kunnen worden geholpen, worden de wachttijden korter.”

Korter maar efficiënt

De tijd die zorgprofessionals aan een digitaal consult besteden, is gemiddeld 13 minuten korter dan op een fysiek spreekuur. Dit is ook sneller dan een telefonisch consult of zelfzorgadvies.

81% van de consulten op de app kon digitaal worden afgehandeld, vooral problemen met medicatie, insectenbeten en huidklachten. In 19% van de gevallen was alsnog een fysiek consult op de huisartsenpost nodig, met name bij blaasontsteking, vallen/stoten en buikpijn.

86% van de digitale gebruikers was tevreden over de manier waarop hun klacht is behandeld. Ze voelen zich serieus genomen en hebben het gevoel dat er voldoende tijd voor hen is uitgetrokken.

Meer informatie

Voor meer informatie over Spreekuur.nl kun je contact opnemen met Rosa Scherjon of doorklikken naar Spreekuur.nl.

Contact persoon
Rosa Scherjon

Businessline Manager eerste- en tweedelijnszorg