Verder denken en kansen creëren
31 mei 2017 • 2 minuten lezen
Hypotheekportaal
Topicus heeft Vé ontwikkeld: een mijn-omgeving (ook wel klantportaal genoemd) waarin je belangrijke hypotheekgegevens vindt en allerlei acties kunt ondernemen. Zo zie je hoeveel je maandelijks kwijt bent aan je hypotheek en kun je online extra aflossen om dit bedrag te verlagen.
Onze klanten (de banken) en hun klanten (de gebruikers van de mijn-omgeving) zijn erg te spreken over het klantportaal! Daar zouden we natuurlijk tevreden mee kunnen zijn en achterover kunnen leunen. Maar wat als er iets belangrijks mist?
Netto of bruto?
Hypotheeklasten vormen de belangrijkste gegevens in het portaal. Met andere woorden: hoeveel ben je deze maand kwijt aan je hypotheek? Hypotheeklasten zijn er in twee varianten: bruto lasten (wat je betaalt aan de bank) en netto lasten (de bruto lasten min de hypotheekrenteaftrek).
Maar wat wil je als gebruiker nou eigenlijk zien? Hypotheekverstrekkers zeggen regelmatig dat gebruikers niet zitten te wachten op netto hypotheeklasten in het portaal. Tenzij je als klant je hele fiscale situatie deelt, kunnen we ze namelijk niet op de euro nauwkeurig berekenen. Als je twee basisgegevens (de WOZ-waarde en je bruto jaarinkomen) deelt, kunnen we de netto lasten wel op 10 euro nauwkeurig berekenen. Maar: hypotheekverstrekkers denken dat gebruikers die gegevens niet graag in willen vullen.
Maar vinden gebruikers dat echt? We hielden een enquête onder 55 huizenbezitters.
Resultaten
De resultaten waren opvallend. Zo bleek 83 procent van de ondervraagden het nuttig te vinden om de netto hypotheeklasten te weten. Ruim 20 procent geeft zelfs aan dat ze niet weten hoeveel hun netto hypotheeklasten zijn, maar het wel graag zouden willen weten. Momenteel berekent 32 procent van de mensen zelf de netto hypotheeklasten. Als deze bedragen in het hypotheekportaal zouden worden getoond, zou het die groep mensen veel Excel-tijd kunnen besparen!
Is het een probleem dat de netto maandlasten niet op de euro nauwkeurig worden berekend en dat je als klant de WOZ-waarde en je bruto jaarinkomen moet invullen? Nee, zegt 80 procent van de ondervraagden, zolang het maar tot op 10 euro nauwkeurig is. En dat is met onze software zeker mogelijk.
Kansen
Omdat de enquête met 55 respondenten niet representatiefs, is het te vroeg om met zekerheid te zeggen dat gebruikers hun netto hypotheeklasten willen zien in hun klantportaal. We zien echter wel dat opvallend veel huizenbezitters positief reageren. Dat is voor ons een goede aanmoediging om te blijven onderzoeken, proactief te blijven en contact te houden met onze gebruikers. Want niet volgzaamheid, maar nieuwsgierigheid en een gezonde dosis eigenwijsheid creëert kansen om onze producten steeds verder te verbeteren.
Meer informatie?
Kijk op de website van Finance voor meer informatie of neem contact op met Dennis Hollander

Dennis Hollander
Businessline manager Connected Finance