Topicus HAP voor goede huisartsgeneeskundige spoedzorg

24 januari 2017 • 3 minuten lezen

SHR

Samenwerkende Huisartsendiensten Rijnland draagt de zorg voor zo’n 330.000 inwoners. Inwoners voor wie de 77 vaste werknemers, 160 aangesloten huisartsen en 250 waarnemend artsen zo snel mogelijk de juiste zorg willen bieden. Cees Verhage: “We zochten een stabiel, gebruikersgericht systeem dat de huisartsgeneeskundige spoedzorg kwalitatief hoogwaardig ondersteunt. Dat vonden we bij Topicus HAP, samen met de Doktersdienst Duin en Bollenstreek (DDDB), die Topicus op 21 maart 2017 ook gaat invoeren.”

Ondersteuning

SHR beschikt over vakmensen. Triagisten en huisartsen die de beste zorgroute kennen voor patiënten. Ze stellen de juiste vragen en weten welke vervolgstappen nodig zijn om goede spoedzorg te kunnen bieden. Een ICT-systeem moet ze daarbij niet in de weg zitten. Sterker nog, het moet ze versterken en ondersteunen.

“Bij het ontwerp van THAP is goed geluisterd naar de beroepsgroep. THAP ondersteunt het proces op een natuurlijke manier. Gebruikers klikken eenvoudig door, houden overzicht en hoeven hun werkwijze niet aan te passen aan het systeem. Daarnaast denkt het mee met de gebruiker en geeft het suggesties waar nodig. Zo vormt het een complete “toolkit” om patiëntgegevens  optimaal te kunnen vastleggen en zo een goede behandeling te ondersteunen’’, aldus Verhage.

Daarbij is de werkplek niet meer belangrijk. Petra Nooij, teammanager bij SHR, vertelt: “Ongeacht waar je als zorgverlener bent, medische gegevens zijn beschikbaar (mits er toestemming is gegeven door de patiënt, red.) door een koppeling met het LSP. Door naast de standaard beveiliging een persoonlijke beveiligingssleutel te gebruiken is het bovendien goed beveiligd.’’

Stuurinformatie

De waarde van een systeem wordt voor een groot deel bepaald door de wijze waarop het ondersteuning biedt aan de gebruiker. Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld de ontsluiting van cruciale managementinformatie. “Wij willen duurzaam effectief zorg verlenen en organisatorisch bijsturen waar nodig. Inzicht in bijvoorbeeld aanrijdtijden en de hoeveelheid en duur van de intakegesprekken zijn daarin belangrijk’’, vertelt Petra Nooij. “Dat vraagt ontsluiting van vastgelegde  data uit verschillende systemen. Voorheen een tijdrovende klus, maar omdat THAP deze systemen aan elkaar koppelt worden gegevens snel toegankelijk. Belangrijke managementinformatie hebben we dus snel voorhanden. Naast dat het tijd scheelt kunnen we ook beter voldoen aan de eisen van de branchevereniging, inspectie en overheid.’’

Gebruik

Na een implementatie- en voorbereidingsperiode van 2,5 maand ging het systeem in november 2016 live. Even wennen, maar de voorbereiding was gedegen. Nooij: “Een groep van triagisten en managers werd door Topicus opgeleid. Deze groep leidde vervolgens de andere medewerkers op. Voor de huisartsen zijn drie instructieavonden georganiseerd die zeer druk werden bezocht. Zo kreeg een groot deel van de triagisten en huisartsen het systeem snel onder de knie.’’

Cees Verhage vult aan: “De implementatie werd zeer intensief begeleid vanuit Topicus, ook gedurende de eerste week van livegang. Sinds het systeem draait is de acceptatie onder de triagisten  en huisartsen snel gegaan. Dat komt voor een belangrijk deel doordat er zich bij de livegang geen problemen voordeden en het systeem geen storingen of uitval heeft gekend. Het werkt en het werkt goed. En zo hoort het ook!”

Meer informatie?

Kijk op de website van Eerste- en tweedelijnszorg voor meer informatie of neem contact op met Cindy Verver

Cindy
Cindy Verver

Commercieel Manager Eerste- en tweedelijnszorg