Het digitale advies krijgt deze weken een boost

15 april 2020 • Deventer • 3 minuten lezen

Findesk zag het aantal nieuwe gebruikers in de afgelopen weken fors toenemen. Ook groeit het aantal actieve gebruikers, dat nu de tijd neemt om zich te verdiepen in de andere mogelijkheden die de software te bieden heeft. “Voorheen werd de digitalisering afgeremd, omdat de noodzaak ontbrak. De huidige ‘methode’ werkte prima, dus waarom iets nieuws? Nu wordt men gedwongen die drempel te slechten en ermee aan de slag te gaan”, zegt Dennis Hollander, zelfstandig adviseur en Product Owner bij Topicus.

In zijn werk als zelfstandig financieel adviseur is Dennis Hollander vooral gefocust op de meer complexere hypotheekvraagstukken van consumenten. De ervaringen die worden opgedaan in deze praktijkvoorbeelden neemt hij mee in de ontwikkeling van Findesk, het adviessoftwarepakket van Topicus, de softwareleverancier waar Hollander sinds 2016 tevens als Product Owner werkzaam is. Door deze combinatie van werkzaamheden kan de software optimaal worden aangesloten op de dagelijkse werkzaamheden van de financieel adviseur.

Werkzaamheden die er in een maand tijd behoorlijk anders uitzien. Hollander: “We merken dat adviseurs zich op dit moment meer verdiepen in de mogelijkheden die onze software te bieden heeft. Er komen veel vragen binnen die gerelateerd zijn aan het digitaal werken. Beeldcommunicatie, digitaal ondertekenen, uploaden van documenten, het voorbereiden van een digitaal adviesgesprek (de klantinventarisatie). Onze supportmedewerkers kijken nu ook vaker mee met adviseurs die tegen vragen aanlopen. Dan worden ze met behulp van een geanonimiseerd dossier door alle mogelijkheden geleid. Want als je het zelf direct ziet gebeuren op het scherm, dan blijft het veel beter hangen.”

Adviseur is zoekende

Findesk zag het aantal nieuwe gebruikers in de afgelopen weken fors toenemen. De tool is ontworpen om de adviseur optimaal te ondersteunen in het digitaal samenwerken met de klant. De software is visueel ingericht in thema’s en altijd en overal beschikbaar op ieder device, dus telefoon, tablet, laptop en dergelijke. Zonder installatie en volledig in de cloud. Rapportages zijn altijd geschreven in begrijpelijke taal en voorzien van duidelijke visualisaties. Findesk is in 2016, 2018 en 2019 door Bureau DFO verkozen tot beste adviessoftware van het jaar. Een uitkomst nu advieskantoren meer tijd investeren in het digitale werken zijn de online basistrainingen, waarin de gebruiker leert de adviessoftware optimaal te benutten.

Groot vliegwiel

Als we inderdaad nog een maand of langer op deze manier moeten werken, dan hoopt Hollander dat een grote groep adviseurs zal gaan beseffen dat ze eigenlijk niet meer terug willen naar het oude adviseren. “Voorheen werd de digitalisering vooral afgeremd omdat de branche moeite heeft om te veranderen. Nu wordt de branche gedwongen die drempel te slechten en ermee aan de slag te gaan. De consument die al veel langer in de digitale startblokken staat, heeft op dit moment te maken met dezelfde communicatieproblemen als de adviseur. Het gaat dus allemaal redelijk laagdrempelig en eenvoudig. Nu we van jong tot oud door de actualiteit gedwongen worden, zal een groot deel van de mensen ontdekken wat voor hen de voordelen van digitale communicatie zijn. Geen reistijd, gewoon vanuit huis op een tijdstip dat het jou uitkomt. Naar de toekomst toe verwacht ik dat deze tijd een vliegwieleffect teweeg zal brengen en de digitale wereld er voorgoed anders uit zal zien.”

Die hoop wordt eveneens aangewakkerd door de samenwerkingszin en de bereidheid om snel dingen te veranderen, die Hollander op dit moment ervaart bij de geldverstrekkers en ketens. “Het is toch best wonderlijk dat deze crisis alle belemmeringen heeft weggenomen die tot voor kort nog het gebruik van de digitale handtekening belemmerde. Ook op het gebied van digitaal identificeren kunnen nu ineens forse stappen voorwaarts gemaakt worden. Een crisis heeft kennelijk meer macht dan de afdeling compliance. Onder druk worden zaken vloeibaar.”

Trots op medewerkers

Het Findesk-team werkt sinds 16 maart vanuit huis. De abrupte overgang van kantoor naar thuiswerken is achteraf gezien heel soepel gegaan, zegt Hollander. “Al roept zo’n mededeling in eerste instantie natuurlijk wel de nodige vraagtekens op. Er zijn bureaus, stoelen en apparatuur verplaatst zodat iedereen thuis een goede werkplek tot zijn beschikking heeft. Ook in de nieuwe werkelijkheid is iedereen zich blijven focussen op het beter maken van Findesk. De softwareontwikkeling heeft ondanks de impact van de genomen maatregelen relatief weinig tot geen vertraging opgelopen. Wel merk ik dat werk en privé nu veel meer door elkaar heenlopen en soms moet ik ze echt dwingen om te stoppen. We hebben de pauze daarom bewust langer gemaakt zodat medewerkers even kunnen ontspannen. Werkgevers moeten daarin echt hun verantwoordelijkheid nemen, anders heb je straks een team dat volledig is opgebrand. Managen gaat nu meer om de menselijk maat en het welzijn van anderen, ook ik leer op dat vlak nog dagelijks en ervaar dat zeker als iets positiefs.”

Digitale koffiekamer

Het relatief jonge team van Findesk bestaat uit 12 medewerkers, relatief veel jongeren die alleen of samenwonen en enkele jonge gezinnen. Dat vraagt soms om een stukje extra begeleiding, maar Hollander heeft in de afgelopen weken vooral gemerkt dat er onderling een sterkere band is ontstaan tussen de collega’s. “We communiceren onderling via het communicatieplatform Slack. Om 9 uur begint de dag met de standup meeting, maar nu digitaal. Daaraan hebben we nu een extra meeting toegevoegd om 13:30 uur. Dit zijn de momenten waarop de medewerkers elkaar ontmoeten voor een collectieve zakelijk ingestoken update. Waar is iedereen mee bezig en hoe gaat dat.

Daarnaast is er ook een digitale koffiekamer waar ruimte is voor ontspanning. Hier worden allerlei berichten, foto’s en video’s met elkaar gedeeld die per definitie weinig met werk te maken hebben. Ook de digitale vrijdagmiddagborrel is inmiddels al helemaal ingeburgerd. Je merkt dat in die twee groepen een alternatief wordt gevonden voor het ontbreken van het normale sociale contact. Maar er is ook ruimte voor serieuze en emotionele zaken. Meerdere personen binnen het team hebben van dichtbij te maken gehad met het coronavirus, iets dat ook impact heeft op het hele team.

Bron: InFinance

Meer informatie?

Kijk op de website van Findesk voor meer informatie of neem contact op met Dennis Hollander

Contact persoon
Dennis Hollander

Businessline manager Hypotheken