Digitale weerbaarheid verhogen van organisaties

Het verhogen van de digitale weerbaarheid binnen een organisatie begint bij het goed beheren van de digitale toegang van medewerkers.

Digitale weerbaarheid verhogen van organisaties

Het verhogen van de digitale weerbaarheid binnen een organisatie begint bij het goed beheren van de digitale toegang van medewerkers.

In de huidige digitale wereld, waar organisaties steeds afhankelijker zijn van technologie, is het van cruciaal belang om de digitale weerbaarheid te verhogen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het beheer van digitale toegang voor medewerkers. Organisaties moeten niet alleen zorgen voor een veilige digitale omgeving binnen hun eigen systemen, maar ook in die van hun partners en leveranciers. Dit wordt benadrukt door wetgeving zoals de NIS2-richtlijn.

Het beheren van digitale toegang van medewerkers is één van de meest complexe en risicovolle aspecten van de beveiliging van een organisatie. Onvoldoende controle over wie toegang heeft tot welke systemen en gegevens kan leiden tot ernstige beveiligingsproblemen, zoals datalekken, identiteitsfraude en ongeoorloofde toegang.

Vraag aan Topicus

De vraag aan Topicus is tweedelig: hoe kunnen digitale dreigingen worden beperkt door middel van digitaal toegangsbeheer, en hoe kan hiermee worden voldaan aan strenge regelgeving zoals de NIS2-richtlijn?

Waar begin je?

Het uitvoeren van een risicoanalyse is hierbij een belangrijke stap, maar dit is niet alleen relevant voor NIS2. Dit is iets wat elke organisatie zou moeten doen om sterker te staan tegen digitale dreigingen. Door regelmatig te onderzoeken waar de zwakke plekken zitten in de eigen systemen en die van partners, kan sneller actie worden ondernomen om de veiligheid te verbeteren.

Dit betekent ook dat goed moet worden gekeken hoe de toegang tot systemen wordt geregeld (Identity & Access Management). Het is belangrijk om te beoordelen of de huidige IAM-aanpak en IT-systemen hiervoor geschikt zijn. Zo wordt de organisatie zelf én de partners beter beschermd tegen digitale aanvallen.

De basis van digitale veiligheid en compliance

Identity en Access Management (IAM) is een essentieel hulpmiddel om de risico’s rondom digitaal toegangsbeheer te beperken. Een IAM-platform biedt organisaties de mogelijkheid om de toegang van medewerkers effectief te beheren, controleren en beveiligen.

IAM biedt niet alleen praktische voordelen voor het dagelijks beheer van toegang tot digitale systemen, maar speelt ook een cruciale rol bij het voldoen aan de eisen van bijvoorbeeld de NIS2 wetgeving, ISO 27001 en BIO 2.0. Het maakt het eenvoudiger om te bewijzen dat de organisatie proactieve stappen onderneemt om de digitale veiligheid te waarborgen. Bovendien helpt het auditlog in een IAM-systeem organisaties om te voldoen aan rapportage-eisen. Het systeem maakt duidelijke rapporten over wie toegang heeft gehad tot welke systemen met welke gegevens en wanneer. Dit maakt het makkelijker om aan te tonen dat de regels vanuit opgesteld eigen beleid worden nageleefd en om verdachte activiteiten op te sporen.

Impact met IT

Een goed IAM-systeem versterkt ook de bedrijfscontinuïteit. Het zorgt ervoor dat de organisatie beter voorbereid is op mogelijke beveiligingsincidenten, waardoor de bedrijfsvoering soepel blijft verlopen in situaties dat er zich een probleem voordoet. Met een sterkere digitale weerbaarheid kunnen organisaties met meer vertrouwen opereren in de digitale wereld.

  • Voordelen

  • Vermindert het risico op datalekken door strikte controle over toegangsrechten.
  • Zorgt ervoor dat de organisatie beter voorbereid is op beveiligingsincidenten.
  • Vereenvoudigen van het geven en intrekken van toegang.
Meer weten?

Kijk op de website van Keyhub voor meer informatie of neem contact op met Jan Martijn Tallen.