Geoptimaliseerd gezondheidsonderzoek op middelbare scholen

Het efficiënter inrichten van het proces voor het uitzetten en verwerken van gezondheidsonderzoeken op middelbare scholen. Zodat de vragenlijsten slimmer zijn ingericht, het onderzoek voor jongeren toegankelijker wordt én daarmee ook de administratieve last voor de JGZ-professionals wordt verlaagd.

image

Gezondheidsonderzoeken grote administratieve belasting voor de JGZ

Jongeren in het voortgezet onderwijs krijgen twee keer tijdens hun middelbare schooltijd een gezondheidsonderzoek van de GGD aangeboden. Tijdens dit onderzoek kunnen jongeren stil laten staan bij hun gezondheid en advies, hulp of ondersteuning krijgen als dat nodig is. Onderdelen van dit onderzoek zijn het meten van lengte en gewicht en het invullen van een digitale vragenlijst. Thema’s als algemene gezondheid, genotmiddelen, leefstijl, maar ook emotionele gesteldheid en seksuele activiteit komen aan bod. Al met al is het invullen van de vragenlijst een tijdrovende klus voor de ondervraagde jongeren. Zij moeten vaak alle vragen van de lijst doornemen terwijl niet alles voor iedereen relevant is. Maar het is met name ook een grote administratieve belasting voor de JGZ. De JGZ-professionals dienen de ingevulde vragenlijsten namelijk te beoordelen, te verwerken en waar nodig vervolgconsulten plannen.

Help ons met het efficiënter inrichten van het proces voor het uitzetten en verwerken van gezondheidsonderzoeken. Dit, zodat de vragenlijsten slimmer zijn ingericht, het onderzoek voor jongeren zo toegankelijker wordt én daarmee ook de administratieve last voor de JGZ-professionals wordt verlaagd. 

Vraag aan Topicus?

Help ons met het efficiënter inrichten van het proces voor het uitzetten en verwerken van gezondheidsonderzoeken. Dit, zodat de vragenlijsten slimmer zijn ingericht, het onderzoek voor jongeren zo toegankelijker wordt én daarmee ook de administratieve last voor de JGZ-professionals wordt verlaagd. 

Aanpak en oplossing

Samen met de opdrachtgever hebben we het probleem binnenstebuiten gekeerd. Hoe werkt het nu? Wat zijn de knelpunten? Wat gaat er goed, waar liggen kansen en wat moet er écht anders? We zijn terug naar de tekentafel gegaan en hebben in design sprints verschillende prototypen ontwikkeld voor mogelijke oplossingen. Gedurende het proces is voortdurend bijgestuurd op nieuwe inzicht door onderzoek. Zo werd bijvoorbeeld in eerste instantie afgesproken gezondheidsadviezen naar de betrokken jongeren te kunnen mailen. Tijdens een gebruikersbijeenkomst werd echter achterhaald dat er behoefte is om jongeren via kanalen die zij zelf inzetten, zoals sociale media, te bereiken. Door de korte lijnen kon er tijdig worden bijgestuurd op nieuwe inzichten.

De oplossing? Een geoptimaliseerd systeem dat het afnemen van gezondheidsonderzoeken aangenamer én een effectieve manier van preventie maakt. Door het toepassen van logicaregels worden alleen de relevante vragen in een vragenlijst getoond aan de jongeren. Op basis van gegeven antwoorden kunnen automatisch acties in gang gezet worden, zoals het geven van een gericht advies of het klaarzetten van een vervolgafspraak. Vragenlijsten die leiden tot een indicatie, bijvoorbeeld overmatig alcoholgebruik of psychosociaal welzijn, worden direct in een overzicht geplaatst. Dit maakt het direct overzichtelijk in welke gevallen er actie nodig is. Alle ingevulde data komen samen in een digitaal dossier.

Wat was de impact?

Tijdsbesparing voor JGZ-professionals doordat het uitzetten en afhandelen van de gezondheidsonderzoeken minder tijd in beslag neemt. Resultaat? Meer gezondheidsonderzoeken kunnen afnemen in dezelfde tijd én gezondheidsrisico’s sneller signaleren. Het vroegtijdig signaleren van bijvoorbeeld kindermishandeling kan grotere (gezondheids-)problemen in de toekomst voorkomen.

  • Voordelen

  • De vragenlijsten zijn gemakkelijk op te bouwen
  • Gebruiksvriendelijk voor de jongeren
  • Zet waar nodig acties in gang (zowel voor de jongeren als de professional)
  • De gehele keten ondersteunen als het gaat om gezondheidsonderzoeken
Meer informatie?

Kijk op de website van JGZ of Publieke gezondheid voor meer informatie of neem contact op met Christiaan Mast

Contact persoon
Christiaan Mast

Businesslinemanager Publieke Gezondheid