Topicus maakt gebruik van cookies

Topicus.nl gebruikt cookies om jou beter van dienst te zijn. We plaatsen analytische en functionele cookies om jouw websitegedrag op onze website te volgen en te verzamelen zodat we onze website kunnen verbeteren. Met jouw akkoord plaatsen we ook trackingcookies van adverteerders zodat derde partijen advertenties kunnen tonen op basis van jouw interesses. Daarnaast plaatsen we met jouw akkoord profileringscookies om de inhoud van onze website aan te kunnen passen aan de hand van jouw gebruikersprofiel.
Lees meer in onze cookieverklaring

loading...
Bezig met laden
Nieuws 23 februari 2018

Voorkom paniek bij volgende IT-mediahype

Nu het stof over de afgelopen DDoS-aanvallen is neergedaald, mogen we niet overgaan tot de orde van de dag. Rustig afwachten tot een volgende IT-mediahype over cybersecurity is geen optie.

Volgende stap

Hoe voorkomen we nu een volgende negatieve hype? Het strooien met hippe termen, boze regimes en angstscenario’s werkt averechts. Een gemiddelde burger of mkb-ondernemer kan namelijk onvoldoende inschatten wat er daadwerkelijk aan de hand is. Gevolg is een grote onzekerheid waarbij we ons geld via zelfspuwende geldautomaten via Noord-Koreaanse geldezels op de smart blockchain zien belanden.

Het voorkomen hiervan begint met het duiden. Net als fake news en hoax zou een naam al veel opleveren. Mijn voorstel hier is rivarij, geïnspireerd door de zelfbenoemde ‘expert’ die aan de basis stond van de ophef. Een rivarij definiëren we als een situatie van onduidelijkheid en paniek die wordt veroorzaakt door het roepen van willekeurige technisch hippe termen en angstscenario’s met eigenbelang en media-aandacht tot doel. Zo’n begrip zal rust geven in de toekomst. Iedereen kan direct rivarij! roepen als er weer onterechte ophef dreigt binnen cybersecurity.

Context en gevolgen

Naast het duiden van de ophef moeten we er ook van leren. Dat begint bij uitleg in begrijpelijke taal. Een bericht over oude geldautomaten die geld spuwen, wordt daarmee in de juiste context geplaatst. Het plaatsen van een USB-stick met kwaadaardige software in combinatie met niet-geüpdatete software zorgde ervoor dat het geld werd uitgegeven. Te voorkomen, pijnlijk voor de bank, maar geen risico voor de consument.

Hetzelfde geldt voor de DDoS-aanvallen. Een achttienjarige jongen kon vanuit zijn slaapkamer met aangekochte software zeer veel berichten naar één specifieke website te sturen. De digitale snelweg raakt dan verstopt en de website van bijvoorbeeld een bank is dan niet meer bereikbaar. Vervelend als je net wilt internetbankieren, maar geen enkele reden tot paniek.

Iedere dag 1% beter

Dat we dit type aanvallen serieus moeten nemen, omdat de problemen voor getroffen instanties aanzienlijk kunnen zijn, staat overeind. Daarvoor kennen we volgens mij twee praktische oplossingen. Ten eerste zal de media zich moeten realiseren zorgvuldig om te gaan met berichtgeving: geef van onbekende termen een duidelijke uitleg in gewone mensentaal. Dat vergroot ook de kennis. Iedere dag 1% beter moet hierbij het streven zijn.

Als we dan tegelijkertijd meer aandacht besteden aan het daadwerkelijk onderwijzen van IT, zetten we een stap in de goede richting. Dat is direct een mooie uitnodiging naar alle (toekomstige) IT’ers om hun opgedane kennis actief te verspreiden. Als collectief zijn we veel beter voorbereid op alle mooie digitale ontwikkelingen die ons nog te wachten staan.

Deel

Contactpersoon:
Martijn Maatman Business Development Manager martijn.maatman@topicus.nl 06 - 10 027 730

Actueel

Evenementen

    Momenteel staan er geen evenementen gepland

    Nieuwsbrief

    Bel me terug

    Bel me terug
    Bezig met versturen