Topicus maakt gebruik van cookies

Topicus.nl gebruikt cookies om jou beter van dienst te zijn. We plaatsen analytische en functionele cookies om jouw websitegedrag op onze website te volgen en te verzamelen zodat we onze website kunnen verbeteren. Met jouw akkoord plaatsen we ook trackingcookies van adverteerders zodat derde partijen advertenties kunnen tonen op basis van jouw interesses. Daarnaast plaatsen we met jouw akkoord profileringscookies om de inhoud van onze website aan te kunnen passen aan de hand van jouw gebruikersprofiel.
Lees meer in onze cookieverklaring

Nieuws 19 juni 2019

Summary online seminar: Inzicht en overzicht in de financiële

Bijna de helft van alle Nederlanders is het overzicht in hun geldzaken kwijt. Help als adviseur de consument weer inzicht en overzicht te geven.

Hypotheken, pensioenen en verzekeringen: bijna de helft van alle Nederlanders is het overzicht over zijn geldzaken kwijt. Is het mogelijk om al die informatie op één plek samen te brengen? En wat is dan nog de rol van de adviseur? In de online seminar van 23 mei werd dit uitgebreid besproken. In deze summary vind je de highlights uit het seminar. Bekijk hieronder de samenvatting van 10 minuten om te weten te komen wat de belangrijkste veranderingen zijn om consumenten weer inzicht en overzicht te geven in hun financiële situatie.

Clint van Haalen van Topicus’ divisie Finance en Jeroen Wolfsen oprichter van MoneyWise gaan in gesprek over het hebben van inzicht en overzicht in de financiële situatie als consument zijnde. Beiden geven aan dat consumenten niet genoeg inzicht hebben in hun geldzaken. De financiële systemen (zoals hypotheeksystemen, systemen voor sparen en beleggen en pensioensystemen) opereren voornamelijk in silo’s/domeinen waardoor de aanwezige data in deze systemen vanuit een richting wordt aangevlogen. Voor consumenten wordt de financiële huishouding steeds complexer. Deze tijd vraagt dan ook om verandering. Er is een grote markt voor dienstverleners die overzicht brengen.

Van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam
Consumenten hebben niet altijd door dat zij niet op de hoogte zijn van hun financiële situatie. Als consumenten overzicht hebben en alles weten, zouden zij eigenlijk geen vragen hebben. Echter zijn deze er vaak wel. En vanuit deze vragen ontstaat de realisatie bij consumenten dat ze veel meer hulp nodig hebben dan dat zij in eerste instantie hadden verwacht.

Real-time monitoren van financiële gegevens
Bijna de helft van de Nederlanders is dan ook het overzicht van hun financiën kwijt. Om dit overzicht te kunnen bieden, moeten we verder vooruitkijken in de tijd. Wat zijn de life-events die de financiële situatie (kunnen) beïnvloeden? In een ideale situatie zouden de statische financiële gegevens centraal op een plek aangeboden en gecombineerd worden met elkaar, zodat er real-time gemonitord kan worden. Als er zich dan een life-changing event voordoet met dus echte impact op de financiële situatie die bijvoorbeeld twee jaar geleden vastgesteld is, dan zou men hier ook gelijk op kunnen ingrijpen en maatregelen nemen. Tegelijkertijd geeft dit ook inzicht in wat de consequenties van dit event zijn.

Is het aanbieden van de centrale plek van financiële gegevens de oplossing?
Wanneer alle gegevens verzameld zijn en via één plek worden aangeboden, betekent dit niet dat er overzicht aanwezig is. Het kan dan zijn dat de consument niet weet hoe de gegevens geïnterpreteerd moeten worden. De adviseur moet de klant dan ook anders behandelen. Financiële adviseurs moeten kijken naar het totaalplaatje of zoals wij bij Topicus noemen: ‘connected banking’. Moderne adviseurs geven hun advies niet alleen voor nu, maar juist ook met scenario’s voor de toekomst. Zij moeten kijken naar de volledige financiële cockpit voor de consument. Er is een markt voor dienstverleners die overzicht bieden.

Klik hier om de volledige versie van het online seminar te bekijken.

Deel

Contactpersoon:
Clint van Haalen Managing director divisie Finance 0570 662 662

Nieuwsbrief

Bel me terug

Bel me terug
Bezig met versturen