Topicus maakt gebruik van cookies

Topicus.nl gebruikt cookies om jou beter van dienst te zijn. We plaatsen analytische en functionele cookies om jouw websitegedrag op onze website te volgen en te verzamelen zodat we onze website kunnen verbeteren. Met jouw akkoord plaatsen we ook trackingcookies van adverteerders zodat derde partijen advertenties kunnen tonen op basis van jouw interesses. Daarnaast plaatsen we met jouw akkoord profileringscookies om de inhoud van onze website aan te kunnen passen aan de hand van jouw gebruikersprofiel.
Lees meer in onze cookieverklaring

Nieuws 8 februari 2019

Podcast: GGZ-bestuurder en IT-directeur zoeken naar oplossingen voor

Aandacht geven aan vroege probleemherkenning, preventie en zelfredzaamheid.

In de podcast ‘Topicast-Zorg’ richtte de aandacht zich deze keer op de uitdagingen van een zorgverlener. In de studio was Gijs Jordaan te gast. Hij is bestuurder van GGZ-instelling Indigo, onderdeel van de Parnassia Groep. Samen met directielid Joppe van der Reijden van IT-bedrijf Topicus Zorg besprak hij in deze podcast onder meer welke aanpak en technologieën onze zorgverleners kunnen helpen wachtlijsten terug te dringen en de werkdruk te verlagen. Hieronder staat een beknopte samenvatting. De gehele podcast, inclusief mooie praktijkvoorbeelden, beluister je hier.

GGZ-bestuurder Gijs Jordaan schetste de situatie in de zorg. De werkdruk is hoog en de wachtlijsten lang. Dit komt met name door een krap zorgaanbod en toenemende zorgbehoeften. De hele GGZ worstelt hier mee volgens Jordaan. Van der Reijden stelde direct hardop de vraag hoe dit op te lossen is want volgens hem knelt het behoorlijk en in de toekomst verandert die situatie niet uit zichzelf. ‘We gaan niet opeens meer geld hebben of minder mensen met hulpvragen.’ Beiden concludeerden dat er niet één oplossing is. De oplossing bevat verschillende onderdelen.

Oplossingen voor te krap zorgaanbod en toenemende zorgbehoeften

Een deel van de oplossing zit volgens Jordaan in geldbestedingen: ‘We besteden 100 miljard euro aan zorggelden en 2 miljard aan preventie.’ Aan preventie en ook vroegdetectie zou veel meer aandacht moeten worden besteed volgens hem. Zijn gesprekspartner Joppe van der Reijden vult aan: ‘Bepaalde sociale structuren  en contacten zijn deels weggevallen. De buren, de verenigingen, de kerk, enzovoort.’ Daardoor komen er meer mensen in de zorg terecht. Vroege probleemherkenning door bijvoorbeeld de huisarts maar ook GGZ-wijkteams is van belang om erger te voorkomen.  Daarnaast is zelfredzaamheid van patiënten en cliënten vergroten volgens Van der Reijden heel belangrijk. In de podcast gaat hij daar dieper op in.

Een ander onderdeel van de oplossing is volgens Jordaan de digitale zorg: ‘Digitale poli’s die onafhankelijk zijn van tijd en plaats.’ De GGZ-bestuurder gelooft in de kracht van kortere afspraken via telefoon of beeldbellen wanneer een cliënt daar behoefte aan heeft. Deels vervangt deze methode dan de fysieke langere afspraken van 3 kwartier. ‘Er zijn al voorbeelden van platformen waar op deze manier wordt gewerkt. Die ontwikkeling gaat een enorme vlucht nemen.’ Zeker wanneer je dat koppelt aan andere toekomstige mogelijkheden zoals allerlei soorten detectie via mobiele apparaten. Een functionaliteit die aan de hand van je stem detecteert wat je gemoedstoestand is bijvoorbeeld.

Samenwerken doen Jordaan en Van der Reijden in praktijk met hun organisaties al via het Parnassia Groep Portaal, een aanvulling op bestaande software die de huisarts en GGZ-behandelaar in staat stelt beter met elkaar te communiceren en -met goedkeuring van de patiënt/cliënt uiteraard- informatie uit te wisselen. Tamelijk uniek, omdat diverse organisaties hun eigen portaal aan het bouwen zijn. Van der Reijden: ‘Parnassia Groep plaatste de functionaliteit voor de gebruikers voorop en haakte aan op een al bestaande, werkende infrastructuur. ‘Het is vrij cool dat jullie dat hebben gedaan’ zegt hij tegen Jordaan. ‘Het getuigt van lef.’

Onderwerpen in de podcast:

1:12 De uitdagingen van de ggz;
6:25 Hoe kunnen we de problemen oplossen?;
15:55 Welke rol ICT speelt in samenwerken? De concrete voorbeelden;
29:42 Willen Gijs en Joppe nog een persoon of organisatie aan elkaar voorstellen?

Beluister hieronder de podcast.

Deel

Nieuwsbrief

Bel me terug

Bel me terug
Bezig met versturen