Topicus maakt gebruik van cookies

Topicus.nl gebruikt cookies om jou beter van dienst te zijn. We plaatsen analytische en functionele cookies om jouw websitegedrag op onze website te volgen en te verzamelen zodat we onze website kunnen verbeteren. Met jouw akkoord plaatsen we ook trackingcookies van adverteerders zodat derde partijen advertenties kunnen tonen op basis van jouw interesses. Daarnaast plaatsen we met jouw akkoord profileringscookies om de inhoud van onze website aan te kunnen passen aan de hand van jouw gebruikersprofiel.
Lees meer in onze cookieverklaring

loading...
Bezig met laden
Nieuws 2 november 2018

Podcast tegen ‘versnippering’ van patiënten

In Topicast, de tweede podcastaflevering over de zorg, vroeg presentator Ludo de Boo aan Joppe van der Reijden naar zijn visie op patiëntenzorg en de rol die technologie daarbij kan vervullen.

Van der Reijden is één van de directeuren bij de divisie zorg van IT-bedrijf Topicus. Hieronder staat een beknopte samenvatting. Beluister de volledige podcast.

Van der Reijden schetste een driehoek met -in willekeurige volgorde- de patiënt, de zorgverleners en de geldverstrekkers. Het woord patiënt is in dit verband een synoniem voor ruim 17 miljoen burgers in Nederland. De patiënt is in zijn optiek ‘versnipperd’ door de verscheidenheid aan financiële systemen en zorginformatiesystemen van verschillende soorten instanties en de wijze waarop deze georganiseerd zijn, namelijk dikwijls separaat en autonoom. Volgens Van der Reijden is het een uitdaging om de patiënt in Nederland als ‘een geheel’ te kunnen behandelen. Hij wil meedoen aan de strijd tegen versnippering van patiënten.

In de podcast werd aan mensen op straat gevraagd wat ze zouden doen met 10.000 euro die ze dan wel moeten besteden aan hun eigen gezondheid (dit fragment start op 2.44). Joppe zag in de antwoorden mooie aanknopingspunten voor zijn visie op de gezondheidszorg en hetgeen mensen zelf kunnen doen om de zorglast te verlichten.

Positieve ontwikkelingen die de directeur onder meer in de zorg ziet zijn verbeterde apparatuur, medicijnen en data analyse. Van der Reijden: ‘Dat laatste vinden we (maatschappelijk, red.) eng, maar we doen met z’n allen al heel lang wetenschappelijk onderzoek.’ Het leidt vervolgens tot betere behandeling van de patiënt. Data kunnen bovendien een reflecterende functie voor de zorgverlener die net als iedereen wel eens wordt geleid door aannames.

Technieken zijn volgens Van der Reijden cruciaal voor optimale zorg maar ze mogen beslist niet gepaard gaan zonder de menselijke factor: ‘En dat is wat de komende jaren veel meer gaat gebeuren. De koude ICT combineren met de warme menselijke kant.’

Ook ziet de IT-directeur dat er grote slagen gemaakt kunnen worden bij gedragsveranderingen. Diverse (zelf-)hulpprogramma’s die burgers beter leren zorgen voor lichaam en geest kunnen volgens hem een grotere rol vervullen bij het tegengaan van druk op de zorg.  ‘Dit alles te samen zou je hybride zorg kunnen noemen’, vat Van der Reijden samen.

Ook erkent Van der Reijden dat een aantal bekende technologie giganten op de deur klopt in het Nederlandse zorglandschap. Amazon , Google en Apple zullen op verschillende terreinen mogelijk een rol gaan spelen of doen dit al. ‘Ik onderschat ze zeker niet’, zegt hij. De vraag is wel wat precies hun rol wordt of welke we ze als patiënten en zorgsector gaan geven. In de podcast blikt Van der Reijden verder vooruit.

Beluister hieronder de podcast.

Deel

Podcast 'Topicast' De Patiënt

Actueel

Nieuwsbrief

Bel me terug

Bel me terug
Bezig met versturen