Door gebruik te maken van de website ga je akkoord met ons cookie gebruik. Meer informatie
Accepteer
Weiger
loading...
Bezig met laden
Nieuws 10 april 2017

Kanta? Snel contact tussen patiënt en zorgverlener!

In de Nijmeegse proeftuin ‘Zorg van de Toekomst’ wordt geëxperimenteerd met de inzet van Kanta Messenger in de parkinsonzorg. Onderstaand verhaal is geschreven door Martin. In het kader van de proeftuin maakt Martin al enige tijd gebruik van Kanta. In dit verhaal deelt hij zijn ervaring.

“Wat raar. Mijn voet zwabbert wat bij het lopen en lijkt als een marionettenpop omhoog getrokken te worden als ik sta of zit. Niet meteen zo’n ramp, want Parkinson verrast me wel vaker. Maar toch… niet leuk. Aan de ander kant: meteen een afspraak maken met de neuroloog of verpleegkundige specialiste is ook nogal wat. Misschien is het over een paar dagen wel over. Zal wel een bijwerking van de levodopa carbidopa kunnen zijn.
Zo’n wat-zal-ik-nu-doen-situatie kent u wellicht wel. Het probleem is niet al te groot, maar toch wil je er iets mee. Sinds enkele maanden weet ik wat ik er mee wil: Kanta gebruiken.

Kanta is een soort WhatsApp, maar dan heel goed beveiligd (End-to-end-encryptie). Je kunt de app downloaden en je maakt een account aan. Een e-mailadres of telefoonnummer is niet nodig. Wil je andere gebruikers in je adressenboek hebben, dan is eerst fysiek contact nodig. Je scant namelijk  elkaars QR code (dat vierkantje dat als een soort streepjescode dienst doet). Je kunt nu een getypt gesprek voeren. (Aan een spraakbericht wordt nog gewerkt). Dit alles maakt het zeer geschikt om veilig medische gegevens uit te wisselen.

Als eerste had ik mijn verpleegkundig specialiste toegevoegd. Ik wist dat zij ook ervaringen met Kanta wilde opdoen. Ik heb haar bovenstaand ervaring doorgestuurd. Liefst met een filmpje erbij, maar dat kan nog niet. (Wordt ook aan gewerkt). Ik kreeg binnen een paar uur al antwoord terug. Ik was gerustgesteld.

Kanta gebruik ik ook als ik vragen heb over mijn pilgebruik of mijn trillende armen. En ik heb ook mijn fysiotherapeut toegevoegd, zodat we een groepsgesprek kunnen voeren. De lijnen tussen de zorgverleners blijven zo erg kort. Volgende stap in de toekomst: de neuroloog en de huisarts toevoegen en zorg op maat komt wel heel dichtbij.

Verder voer ik groepsgesprekken in het kader van de Nijmeegse parkinson proeftuin “Zorg van de toekomst”. Heel effectief en al werkend wisselen we ervaringen uit met mensen van Kanta.

Ik ben heel blij met de mogelijkheid Kanta te kunnen gebruiken samen met mijn zorgverleners. Het werkt heel snel, voor niet al te grote problemen en ik weet van mijn verpleegkundige specialiste, dat het gebruik van Kanta ( nog) niet tot extra werkbelasting leidt. Bovendien is het heel veilig. En dat is ook veel waard in deze tijd. Wilt u het ook gaan gebruiken? Mijn ervaring is dat dit het beste werkt in overleg met uw verpleegkundige specialist.  Gebruikt u Kanta al? Wellicht deelt u uw ervaring dan”.

 

Deel

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inzet van Kanta Messenger in de Nijmeegse Proeftuin? Neem dan contact op met Laura Bekink.

 

 

Actueel

Nieuwsbrief

Bel me terug

Bel me terug
Bezig met versturen