Topicus maakt gebruik van cookies

Topicus.nl gebruikt cookies om jou beter van dienst te zijn. We plaatsen analytische en functionele cookies om jouw websitegedrag op onze website te volgen en te verzamelen zodat we onze website kunnen verbeteren. Met jouw akkoord plaatsen we ook trackingcookies van adverteerders zodat derde partijen advertenties kunnen tonen op basis van jouw interesses. Daarnaast plaatsen we met jouw akkoord profileringscookies om de inhoud van onze website aan te kunnen passen aan de hand van jouw gebruikersprofiel.
Lees meer in onze cookieverklaring

loading...
Bezig met laden
Nieuws 1 april 2016

Blog: Is outsourcing van gezondheidszorg een brug te ver?

Niemand kijkt er meer van op als een ziekenhuis schoonmaakdiensten en catering uitbesteedt. Maar waarom niet alle bedrijfsvoering processen uitbesteden? Is het, gezien de toenemende complexiteit van de zorg, niet doelmatiger en efficiënter om partijen aan te trekken, die hier hun specialiteit van hebben gemaakt?

De zorgsector is de laatste jaren sterk in beweging. Er is grote druk ontstaan, doordat demografische, sociaal-economische en technologische kenmerken continue veranderen. Zorgkostenbeheersing domineert al jaren het overheidsbeleid, terwijl de zorgvraag verandert en overheid en samenleving steeds meer kwaliteit en transparantie van de zorg verlangen. Op al deze ontwikkelingen moeten ziekenhuizen inspelen. Ziekenhuizen specialiseren zich steeds meer. Ook de kwaliteit van de zorgadministratie gaat uit van hogere en complexe eisen.

Liquiditeit en werkdruk

De zorgadministratie is verantwoordelijk voor controle op registratie, facturatie en het debiteurenbeheer. De registratie van de ziekenhuiszorg is er niet eenvoudiger op geworden. Veel ziekenhuizen gebruiken voor de zorgadministratie het Ziekenhuis Informatie Systeem (ZIS). Dat heeft maar beperkte raakvlakken met de feitelijke en rechtmatige registratie van DBC’s en zorgactiviteiten. Veel ziekenhuizen kampen daardoor met softwareproblemen bij de controle op de zorgregistratie en de facturatie van de zorgproducten. Zo komen zij in de problemen met hun werkkapitaal (liquiditeit) en stijgt de werkdruk in de zorgadministratie exceptioneel. Dit illustreert dat er een potentieel grote behoefte is aan (externe) ondersteuning van deze processen.

Ieder z’n specialiteit

In andere takken van zorg, denk aan tandartsenzorg, huisartsenzorg en fysiotherapie, is uitbesteding van bedrijfsvoering processen al jaren een begrip. Binnen de ziekenhuiszorg zijn er partijen actief die niet alleen de facturatie overnemen. Ook de controle op bronregistratie hebben zij toegevoegd aan hun dienstverlening, zodat wat zij factureren ook nog eens honderd procent goed is. MC IJsselmeerziekenhuizen in Lelystad hebben er voor gekozen om met CashCure te gaan samenwerken. CashCure ontlast hen op het gebied van de zorgadministratieprocessen. Met succes heeft het ziekenhuis een groot deel van de zorgadministratie uitbesteed (controle op de registratie, facturatie, debiteurenbeheer, informatie voorziening). De specialiteit van CashCure is het verbeteren van het werkkapitaal van het ziekenhuis, zodat MC IJsselmeerziekenhuizen zich weer volledig kan richten op haar core business: het leveren van goede kwaliteit van zorg.

CashCure is een initiatief van een drietal ervaren zorgfinancials en Topicus.

Auteurs: Loes Kersten en Olivier Olivier

Ga voor mee informatie naar: http://www.cashcure.nl

Deel

Actueel

Evenementen

    Momenteel staan er geen evenementen gepland

    Nieuwsbrief

    Bel me terug

    Bel me terug
    Bezig met versturen