Topicus maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van de website ga je akkoord met ons cookie gebruik.
Meer informatie

loading...
Bezig met laden
Nieuws 23 juni 2017

Hoe ABN Amro met de betaalring ING probeert in te halen

Afrekenen met Whatsapp, inloggen met een vingerafdruk of betalen via blockchaintechnologie. Banken struikelen over elkaar om hippe nieuwe betaalmethoden aan te kondigen. Op het gebied van fintech liep ING altijd voorop, maar donderdag kwam ABN-Amro ineens met een wereldwijde primeur: ‘pinnen’ met een smartring. Heeft ABN de achtervolging ingezet?

Geschreven door de Volkskrant: Als alles goed gaat kunnen klanten van ABN-Amro nog dit jaar een smartring van het Britse bedrijf Kerv kopen, omdoen en hun pinpas thuislaten. Handig als ze wel iets willen kopen, maar niet hun portemonnee willen meenemen. Bij het hardlopen bijvoorbeeld, of tijdens een festival. Of na een duik in het zwembad, want de ring is naast krasbestendig ook waterdicht.

Pinnen met een smartring is simpel– zodra de ring dichtbij de betaalautomaat is hoor je ‘bliep’– maar om er zeker van te zijn dat alles goed werkt wordt het sieraad eerst door ABN-medewerkers getest. Tegelijkertijd experimenteert de bank met een slim horloge.

Het Britse Kerv verkoopt de smartring in eigen land voor 100 pond (113 euro), maar wat ABN-klanten straks moeten betalen is nog niet duidelijk. De slimme ring heeft een NFC-chip, die tegenwoordig ook in pinpassen zitten. Ontwerpers plaatsen deze chips met deze Near Field Communication-technologie tegenwoordig in allerhande objecten, van apparaten tot kledingstukken. In Zweden laten treinreizigers zelfs NFC-chips onder hun huid implanteren, zodat ze eenvoudig kunnen in- en uitchecken.

Het persbericht over de ring in pinpasvorm is de zoveelste aankondiging op het gebied van fintech, de kruisbestuiving tussen financiële diensten en technologie. Dat verzekeraars en banken massaal de fintech omarmen is bekend, maar op het gebied van digitalisering liep ING altijd ver op de troepen vooruit (fun fact: op de ING-website staat zelfs een heuse liefdesverklaring aan de 92 fintech start-ups waar de bank mee samenwerkt: ‘Een fintech-romance…Ik voelde die eerste avond meteen een klik’).

Toch claimt ditmaal ABN als eerste Nederlandse bank een nieuwe, hippe betaalmethode: smartringpinnen. Tegelijkertijd heeft de bank naar eigen zeggen een wereldprimeur te pakken. Bij buitenlandse banken lopen namelijk ook initiatieven met draagbare gadgets, maar zijn deze horloges, armbanden en ringen altijd aan creditcards of oplaadbaar saldo’s gekoppeld, in plaats van reguliere betaalpassen.

Dat haantje de voorste dit keer niet ING heet, geeft te denken. Is ABN begonnen aan een inhaalslag? ‘ING heeft het onderwerp digitalisering onmiskenbaar geclaimd’, zegt Daan Dijkhuizen, directeur van fintech-softwarebedrijf Topicus. ‘Dat zie je aan hun steengoede mobiele app en aan het inloggen met vingerafdruk.’

Maar waar ING vooral externe samenwerking aangaat, kiest ABN-Amro voor een interne strategie, stelt Dijkhuizen. ‘ABN sluit ook wel allianties, maar doet veel meer met de hipsterbedrijfjes die op hun eigen hoofdkantoor Amsterdam Zuidas zitten. Die hebben daar zelfs een hele afdeling.’ Zodra een start-up uit deze ‘fintech-kraamkamer’ succes heeft, zegt de softwaredirecteur, investeert ABN-Amro erin. ‘Je merkt dat ze zo hun achterstand inlopen. Hun nieuwste app is een soort huishoudboekje, iets dat bij andere banken altijd mislukte. Maar deze krijgt hele hoge beoordelingen.’

In zekere zin is het smartring-avontuur van ABN-Amro dus een voortzetting van die inhaalslag, al moet ook worden opgemerkt dat de futuristische zakenpartner van de bank niet elk vlak hét bedrijf van de toekomst lijkt.
Zo is de is de site van Kerv al anderhalve dag onbereikbaar wegens ‘systeemonderhoud’ en vallen recensies van de ring in twee kampen uiteen. Op sociale media plaatst de helft van de klanten lyrische foto’s en filmpjes van hun contactloze betalingen (‘de kassière viel bijna van haar stoel!’), maar is de andere helft is ‘WOEDEND’ omdat ze sinds hun aanschaf via crowdfundingsplatform Kickstarter nog steeds zonder ring zitten.

Tot overmaat van ramp is Kerv ook nog verwikkeld in een juridisch gevecht over de intellectuele eigendomsrechten van hun technologie en blijkt het bedrijf allesbehalve communicatief. Of het nu om klachten, vragen of loftuitingen gaat: tientallen klanten zeggen sinds januari niks meer van het bedrijf te hebben vernomen.

ABN Amro weet dat er problemen zijn met de website van Kerv, maar zegt niet op de hoogte te zijn van de vermeende radiostilte. ‘We zitten natuurlijk nog in de testfase, maar voor ons is communicatie heel belangrijk’, aldus een woordvoerder. ‘Als er iets mis is met de ring, moeten onze klanten ergens terecht kunnen met hun klachten. Hier gaan we dus zeker naar kijken.’

Volgens softwaredirecteur Dijkhuizen komen ‘prenatale aankondigingen’ in de wedloop om fintech vaker voor. ‘In dit wereldje is iedereen constant naar elkaar aan het loeren: wie is waar mee bezig? Natuurlijk worden er in al dat enthousiasme soms te vroeg bepaalde aankondigingen gedaan, of beloftes die niet standhouden.’ Toch moet je dergelijke plannen niet te makkelijk wegwuiven, waarschuwt Dijkhuizen: ‘Voor je het weet blijkt zo’n prenataal initiatief de nieuwe iPhone of Uber. Altijd blijven opletten.’

Dat banken over elkaar heen buitelen is bovendien logisch, zegt Gijs Boudewijn, directeur van Betaalvereniging Nederland. ‘Banken zijn bezig met een innovatiegolf. Dat zie je ook aan nieuwkomers als Knab en Bunq. Ze moeten ook wel, want in januari gaat de nieuwe Europese Betaalrichtlijn in. En dan mogen andere partijen – ook moderne, hippe fintechbedrijfjes dus – ook ineens overboekingen doen.’

Of alle futuristische plannen levensvatbaar zijn maakt volgens Boudewijn weinig uit. ‘Een start-up mag binnen drie weken failliet zijn, maar van banken verwachten we dat elk project dat ze opzetten ook lukt. Natuurlijk, het geld van de consument mag nooit in gevaar komen. Maar dat banken die ouderwetse, starre houding die hen altijd verweten wordt een keer loslaten moeten we volgens mij heel erg aanmoedigen. Sommige innovaties van banken mislukken, ook nu al. Heel gezond, niks mis mee.’

Deel

case image

Actueel

Nieuwsbrief

Bel me terug

Bel me terug
Bezig met versturen