Topicus maakt gebruik van cookies

Topicus.nl gebruikt cookies om jou beter van dienst te zijn. We plaatsen analytische en functionele cookies om jouw websitegedrag op onze website te volgen en te verzamelen zodat we onze website kunnen verbeteren. Met jouw akkoord plaatsen we ook trackingcookies van adverteerders zodat derde partijen advertenties kunnen tonen op basis van jouw interesses. Daarnaast plaatsen we met jouw akkoord profileringscookies om de inhoud van onze website aan te kunnen passen aan de hand van jouw gebruikersprofiel.
Lees meer in onze cookieverklaring

Nieuws 4 juli 2019

Het connecten van financiële data

Het is van belang de consument ‘tools’ te geven waarmee ze grip kunnen houden op hun financiële situatie.

Topicus gelooft in een Connected Finance platform, dat de regie teruggeeft aan de consument door verbindingen te leggen tussen mensen, platformen en data. Elke consument heeft recht op een actueel en begrijpelijk totaaloverzicht van zijn financiële situatie.

Als we inzoomen op de markt van de financieel adviseurs zien we vanuit de zorgplicht in het privaatrecht de volgende drie speerpunten:

  • De financieel adviseur moet waken over belangen van de consument.
  • De financieel adviseur is verplicht periodiek aandacht te besteden aan zijn klanten.
  • De zorgplicht geldt zowel bij aanvang als tijdens de looptijd van de dossiers.

Wanneer we kijken naar de Nederlandse woningmarkt zien we dat van de 7,6 miljoen woningen in Nederland 4,3 miljoen koopwoningen zijn. Hiervan zijn er 3,5 miljoen belast met een hypotheek. Dit betekent dat aan 3,5 miljoen ‘woningeigenaren’ periodiek aandacht besteed moet worden door de financieel adviseur. Dit is zonder technologie niet te realiseren, terwijl iedere consument récht heeft op nazorg.

Het is daarom van belang ook de consument ‘tools’ te geven waarmee ze grip kunnen houden op hun financiële situatie. Door het realiseren van een nazorgplatform wordt zowel de consument, de geldverstrekker als de financieel adviseur geholpen. De zogenoemde nazorgdriehoek.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Het nazorgplatform is een platform dat gerealiseerd wordt voor de consument. Het belangrijkste punt hierbij is dat de consument de enige is die toestemming kan geven om zijn financiële data naar een ‘externe bron’ te ontsluiten. Des temeer data het platform heeft, hoe klant specifieker deze ‘triggers’ kan afgeven bij wijzigingen in een product of de persoonlijke omstandigheden.

Het nazorgplatform ‘volgt’ de wijzigingen van de consument en berekent aan de hand van deze wijzigingen automatisch verschillende scenario’s. Denk bijvoorbeeld aan pensioen, overlijden of einde relatie. De belangrijkste vraag is dan vaak; Kan ik in het huis blijven wonen of moet ik mijn woning gaan verkopen? Het nazorgplatform maakt de consument bewust van zijn financiële situatie, waarna de consument contact kan opnemen met zijn of haar financieel adviseur.

Nazorg

Met het nazorgplatform voldoet de financieel adviseur ten alle tijden aan zijn zorgplicht die is gesteld vanuit wet- en regelgeving. Er wordt periodiek naar de klantsituatie gekeken en proactief triggers gestuurd naar de klant, bij wijzigingen in de live-events die betrekking kunnen hebben op de huidige ‘woonsituatie’. De consument wordt tijdig op de hoogte gebracht van de financiële gevolgen van dit live-event. Het is dan ook aan de consument om actief contact op te nemen met zijn financieel adviseur. Hiermee voldoe je als financieel adviseur aan zorgplicht vanuit het privaatrecht, je hebt de consument (automatisch) op de hoogte gebracht van gevolgen in zijn situatie. Ook al kiest de consument ervoor niks te doen kan je als financieel adviseur wel aantonen dat je hebt voldaan aan de zorgplicht. Want advies is immers niet gratis maar wel vrijblijvend.

Bron: VVP 

Deel

Nieuwsbrief

Bel me terug

Bel me terug
Bezig met versturen