Topicus maakt gebruik van cookies

Topicus.nl gebruikt cookies om jou beter van dienst te zijn. We plaatsen analytische en functionele cookies om jouw websitegedrag op onze website te volgen en te verzamelen zodat we onze website kunnen verbeteren. Met jouw akkoord plaatsen we ook trackingcookies van adverteerders zodat derde partijen advertenties kunnen tonen op basis van jouw interesses. Daarnaast plaatsen we met jouw akkoord profileringscookies om de inhoud van onze website aan te kunnen passen aan de hand van jouw gebruikersprofiel.
Lees meer in onze cookieverklaring

loading...
Bezig met laden
Nieuws 27 februari 2018

Digitaal uitwisselen van triages tussen HAP en MKA

Snel de juiste informatie
Elke dienst bellen er patiënten naar de huisartsenpost met een zodanig ernstige klacht dat er een ambulance nodig is. Voorheen werd dit telefonisch overgedragen door een triagist van de huisartsenpost (HAP) naar een centralist op de meldkamer ambulancezorg (MKA). Nu wordt de triage digitaal overgedragen waarbij de meldkamercentralist direct alle informatie heeft. “Zo voorkomen we dat er informatie verloren gaat,” aldus Pierre. Naast de digitale overdracht hebben de triagisten en centralisten ook altijd even telefonisch contact. Jolande: “Als ik bel dat er een ambulance nodig is, dan zegt een centralist vaak al ‘ik zag hem al binnenkomen’. Hierdoor behaal je een stuk tijdswinst.”

Positieve neveneffecten
Tijdens deze pilot is de afspraak op de MKA dat een overgedragen triage altijd overgenomen wordt. “Ik merk dat er daardoor minder discussie is over de rit,” zegt Pierre. “De overdracht verloopt hierdoor soepeler, maar de samenwerking is nog niet per se verbeterd” vult Paul aan. Beide partijen zien dan ook toegevoegde waarde in het kweken van meer inzicht in en begrip voor elkaars werk. Een ander positief bijeffect is de beschikbaarheid van meer informatie op de ambulance. Paul: “Alle informatie van de HAP wordt doorgestuurd naar de ambulance. Het was afwachten hoe dit zou uitpakken, maar de eerste signalen zijn juist positief.”

Gezamenlijk de schouders eronder
“Eigenlijk waren we er heel snel uit wat we wilden en hoe het zou moeten gaan” geeft Olaf aan. In gezamenlijk overleg heeft de werkgroep besloten de koppeling zelf te ontwikkelen in lijn met de e-spoed standaard van NICTIZ. Topicus heeft de benodigde technologie gerealiseerd voor de HAP, maar ook aan de kant van de MKA. Olaf: “Doordat Topicus in beide werkvelden een rol speelt konden zij als verbindende partij optreden.” De technologie is niet uitsluitend voor gebruikers van Topicus. Ook alle andere leveranciers van HAP- en MKA-systemen kunnen aansluiten op deze ketenkoppeling.

Stimulerende resultaten
Terugblikkend op de pilot tot nu toe zijn de resultaten goed. “Het is de eerste keer altijd even zoeken waar het staat. Maar verder is het heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk” zegt Jolande. Olaf geeft aan: “Er is uiteindelijk veel tijd overheen gegaan voor de standaard opgezet was, maar het heeft mij niet veel energie en tijd gekost terwijl het wel een mooi resultaat heeft opgeleverd”. Waarbij Pierre aanvult: “Verder onderzoek is nodig, maar al met al zijn we tevreden over de pilot tot nu toe”. De resultaten in de regio Nijmegen spreken voor zich. Inmiddels zijn ook de Huisartsenpost Gelders Rivierenland in Tiel, Huisartsenpost SMASH in Den Haag en de MKA Haaglanden aangesloten op deze ketenkoppeling. Is jouw regio de volgende?

Deel

Contactpersoon:
Susan Damhuis Projectmanager Spoedzorg susan.damhuis@topicus.nl 0641311172

Actueel

Nieuwsbrief

Bel me terug

Bel me terug
Bezig met versturen