Topicus maakt gebruik van cookies

Topicus.nl gebruikt cookies om jou beter van dienst te zijn. We plaatsen analytische en functionele cookies om jouw websitegedrag op onze website te volgen en te verzamelen zodat we onze website kunnen verbeteren. Met jouw akkoord plaatsen we ook trackingcookies van adverteerders zodat derde partijen advertenties kunnen tonen op basis van jouw interesses. Daarnaast plaatsen we met jouw akkoord profileringscookies om de inhoud van onze website aan te kunnen passen aan de hand van jouw gebruikersprofiel.
Lees meer in onze cookieverklaring

loading...
Bezig met laden
Nieuws 4 april 2018

Blog: ‘Listen & KISS’

‘Keep it short and stupid’: over de sleutel naar software waar zorgverleners graag mee werken.

Als zorgverleners over (moeten) stappen op nieuwe software, klinkt er vaak gezucht en gekreun. De software zelf is vaak een onlogische puzzel en de begeleiding laat te wensen over. Dit heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen. Mijn man is huisarts, enthousiast gamer, en iemand die voor de nieuwste iPhone in de rij gaat staan. Hij is dus wel in voor iets nieuws. Én hij is met mij getrouwd – dus geen watje. Toen hij overstapte op nieuwe software voor zijn praktijk, heeft hij er behoorlijk wat grijze haren bijgekregen. De software zat vaak onlogisch in elkaar, de training was niet geweldig en de ondersteuning na implementatie ronduit slecht. Terwijl vooronderzoek had uitgewezen dat dit ‘de beste uit de test’ was! (waar ook een behoorlijk prijskaartje aan zat)

Hoe kon dit gebeuren?! En waarom lopen zoveel zorgverleners hier tegenaan? Mijn theorie is dat het komt omdat veel softwarebedrijven het volgende denken te weten:

  1. wat hun klanten willen hebben en
  2. hoe ze het graag willen hebben.

Vervolgens gaan ze zonder toetsen aan de slag gaan en zeggen: ‘hierrr’! Het is een beetje hetzelfde als beweren de perfecte minnaar te zijn op grond van nachtenlange solo fantasieën.

Bij Topicus gaat het er anders aan toe. Dit komt mede door het samengaan met Calculus, die dienstbaarheid aan zorgverleners tot een kunst heeft verheven. Onze gezamenlijke focus ligt op ‘software die de zorg verbetert en waar zorgverleners blij van worden’. Dit verklaart waarom een idealist als ik (zonder te dollen: als kind wilde ik president van Afrika worden) met veel plezier bij Topicus/Calculus werk.

Software die de zorg verbetert

Maar hoe kom je dan tot software die de zorg verbetert en waar zorgverleners blij van worden? Door een partnerschap aan te gaan met zorgverleners. Niet eens per jaar, maar elke dag. Het geheim van de chef: ‘Listen and KISS’, oftewel; luister en houd het eenvoudig. Om te beginnen met luisteren. Wij zitten dagelijks om tafel met zorgverleners die ICT op een hoger plan willen brengen. Wij luisteren naar hun ideeën en nemen de ideeën mee naar andere hoeken van het land. Als er na alle kritische vragen genoeg enthousiasme overblijft, dan gaan wij technische mogelijkheden uitwerken en plaatjes maken van hoe wij het voor ons zien. Vervolgens luisteren de zorgverleners op hun beurt weer aandachtig en voorzien ons van (vaak een berg) feedback. Zo gaat het heen en weer totdat we iets hebben waar iedereen blij van wordt.

‘Keep it short and stupid’

Vanaf het eerste moment proberen we het KISS principe toe te passen. ‘Keep it short and stupid’. Wat is nu echt belangrijk?! Zodat iedereen door de bomen het bos kan blijven zien. En dat is zo ontzettend moeilijk! De zorgverlener verliest zich vaak in een opsomming van zaken die ‘ook wel handig’ zijn en de softwaremaker wil graag die ene gave ‘feature’ erin bouwen die niemand uiteindelijk gaat gebruiken. Ik probeer mijzelf, collega’s en zorgverleners elke keer de vraag te stellen: is het ECHT nodig? De Calvinistische soberheid is soms zo gek nog niet!

Ook in mijn relatie met bovengenoemde huisarts heeft het een positief effect. Goed luisteren en ‘kiss’. Bij kinderen heeft dat laatste trouwens bijna een magische werking – laat de pijnstillers maar in de kast staan!

Rose Headley

Consulent bij Topicus/Calculus

Deel

Contactpersoon:
Rose Headley Consultant Huisartsen rose.headley@topicus.nl 0570 - 662 662

Actueel

Nieuwsbrief

Bel me terug

Bel me terug
Bezig met versturen